کتاب

کتاب «بازاریابی خدمات سلامت»

کتاب «بازاریابی خدمات سلامت» نوشتهٔ دکتر ریچارد توماس و ترجمهٔ آقایان دکتر علیرضا حدادیان و رضا آرویش توسط گروه باران تولید و منتشر گردید.

صحبت از بازاریابی در حوزهٔ خدمات سلامت و درمان موضوعی بسیار جدید در علم مدیریت است. چه بسا در کشور ما خودِ بازاریابی هم از جمله مفاهیم نوین به حساب آید، اما در کشورهای توسعه‌یافته، تحقیق، نظریه‌پردازی و تولید دانش در این زمینه، چندین دهه سابقه دارد.

امروزه یکی از عمده‌ترین چالش‌های موجود، شکل نگرفتنِ درک مشخص و مشترکی نسبت به اهمیت بازاریابی سلامت است که شاید ریشه در نگاه ارزش‌گرایانه به مسألهٔ درمان در فرهنگ ما داشته باشد و اینکه طبابت از اساس با تجارت و بازار نسبتی ندارد؛ مشتری و فروشنده در خدمات درمانی معنا پیدا نمی‌­کند و در ادامهٔ همین نگاه، عدهٔ زیادی معتقدند که بازاریابی در زمینهٔ پزشکی حرفی برای گفتن ندارد؛ اما برای رفع این این کاستی با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم:

در قدم اول باید به درک این موضوع رسید که بازاریابی، مساوی با تبلیغات، سوداگری یا تلاش برای فروش بیشتر نیست. همچنین گستردگی خدمات سلامت بسیار فراتر از رابطهٔ بیمار و درمان‌گر است. گستره‌­ای که از یک سو مدیریت خدمات سلامت را با تمام جنبه­‌هایش در بر می‌گیرد و از سوی دیگر، بسیاری از علوم، صنایع و کسب و کارهای دیگر در آن نقش ایفا می­‌کنند.

چالش دیگری که به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، مانع ایجاد یک درک مشترک از اهمیت و اولویت بازاریابی سلامت می‌شود، تقاضای فزاینده به خدمات درمانی و فضای حمایتی مدیریت درمان است. کشورهایی همچون ایران هر روز بیشتر نیازمند گسترده شدن حمایت­‌های رفاهی دولت­‌ها در زمینهٔ درمان هستند. این فضا سبب شده تا برخی، سلامت و درمان را بی­‌نیاز از بازاریابی و لوازم آن بدانند.

اما نگاهی موشکافانه به ما نشان خواهد داد که سرمایه­‌گذاری در بخش خصوصی درمان، برندسازی خدمات درمانی، گردشگری سلامت، تقاضای روزافزون خدمات زیبایی، خدمات پیشگیری و حتی درمان­‌های سرپایی مبتنی بر فناوری‌­های نوین پزشکی، همگی نیازمند شرح و بسط دانش بازاریابی سلامت هستند.

دکتر ریچارد توماس، عضو هیئت علمی دانشکده علوم بهداشتی دانشگاه تنسی و دانشگاه می‌سی‌سی‌پی کشور آمریکا با بیش از ۳۰ سال سابقهٔ ارایهٔ خدمات تخصصی مشاوره، سعی در نمایاندن زوایای دیگر موضوع داشته تا دانش بومی در زمینهٔ بازاریابی خدمات سلامت بیش از پیش توسعه یابد.

کتاب «بازاریابی خدمات سلامت» به همت آقایان دکتر علیرضا حدادیان، عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد و رضا آرویش دانش‌پژوه، دکتری مدیریت، ترجمه شده‌ و در ۲۶۴ صفحه به یاری انتشارات «مرندیز» و توسط «گروه باران» چاپ و منتشر شده است.

کتاب-بازاریابی-خدمات-سلامت---گروه-باران

و امّا آنچه گروه باران را بر آن داشت تا از این اثر حمایت کرده و آن را به زیور طبع بیاراید، ادای وظیفه‌­ای در حوزهٔ مسئولیت‌های اجتماعی شرکت و علاقه به ایفای نقشی کوچک در آغاز این مسیر بوده است.

گروه باران به عنوان ارایه‌­دهندهٔ یک سبک زندگی متمایز، چشم‌­انداز خود را تبدیل شدن به اولین انتخاب کسانی تعریف کرده است که در زندگی و کار، به دنبال ارتقاء کیفیت، آرامش و رفاه هستند. در همین راستا در طول بیش از یک دهه از عمر فعالیت، با معرفی هتل­‌برج‌­های مسکونی باران تفاوت اندیشه و نگاه خود را در ارایهٔ ایده‌­های نوآورانه و خدمات مشتری‌مدارانه بروز داده است.

در این بین، خدمات درمان و سلامت به عنوان یکی از اصلی‌­ترین زمینه‌­های مطالعاتی گروه باران مد نظر قرار گرفت؛ تا آنجا که با تعریفی نوین و خلاق از یک مرکز سلامت و درمان، کانسپت «هتل­‌برج سلامت باران» به جامعهٔ پزشکی معرفی شد.

بخش عمده‌­ای از این طرح مبتنی بر یافته‌­هایی بوده است که از خلال سال­‌ها ارتباط تنگاتنگ با پزشکان و متخصصان علوم پزشکی و دیگر رشته‌­ها به‌دست آمده و انتشار این اثر ادای دینی به آن­هاست که در طول سال‌ها، در کشف افق­‌های جدید، راهنمایی و همراهی‌­مان کرده­‌اند.

این کتاب شاید اولین قدم جدی در طرح مسأله‌­ای اساسی باشد و انتظار می‌­رود متخصصان و صاحب‌نظران با استقبال از این دست تلاش­‌ها، به نمایاندن زوایای دیگر موضوع کمک کنند تا دانش بومی در زمینهٔ بازاریابی خدمات سلامت بیش از اکنون توسعه یابد.

در صورت تمایل به دریافت این کتاب با واحد روابط عمومی گروه باران در ارتباط باشید.

کتاب‌های باران

ماندگاری روایت‌های باران در قالب کتاب‌هایی خواندنی

رابطهٔ باران و کتاب

کتاب از باران جدا نیست. کتاب، تجربهٔ آمیخته‌ای است که در قالبی مجتمع پیش روی مخاطب قرار می‌گیرد و او را با جریان روایت خود همراه می‌کند. تجربهٔ اندوختهٔ گروه باران در حوزه‌های ساخت و بهره‌برداری و نگاه استراتژیگ هلدینگ به موضوعات مختلف، ما را علاقه‌مند کرده است که این نگاه و دستاوردها را در قالب مجموعه‌ای از کتاب پیش روی علاقه‌مندان قرار دهیم. خبرهای بیشتری از ماجراهای «باران» و «کتاب» در راه است. ما در باران، اهلِ کتابیم!

دکمه بازگشت به بالا