انتشار سالنامهٔ مجلهٔ سازمانی آوند؛ نوروز ۱۴۰۱
در شمارهٔ بهاری آوند، تحول استراتژیک را در سازمان باران به روایت مدیران عامل شرکتهای زیرمجموعه بررسی کردهایم
در آستانهٔ نوروز ۱۴۰۱، سیزدهمین شماره از فصلنامهٔ سازمانی آوند در ۱۲۸ صفحه و در تیراژ ۵۰۰ جلد منتشر شد.
مجلهٔ آوند توسط واحد روابطعمومی گروه باران منتشر میشود. این شماره از مجلهٔ آوند که در قالب سالنامه منتشر شده بود، با تمرکز روی موضوع تحول استراتژیک هلدینگ باران منتشر شد و با گفتگوهای راهبردی با جمعی از مدیران سازمان باران تلاش کرد که این تحول را از زاویههای مختلف بنگرد.
در آخرین هفتههای سال ۱۴۰۰، شمارهٔ نوروزی مجلهٔ آوند بین همکاران گروه باران توزیع شد. به همت همکاران واحدهای روابطعمومی و تبلیغات گروه باران، این مجله برای برخی دیگر از ذینفعان گروه باران نیز توزیع میشود.
در این گزارش تصویری، مروری داریم بر مهمترین مطالب ویژهنامهٔ مجلهٔ آوند و خلاصهای از موضوعات مطرح شده در این شماره را بیان میکنیم.
سال ۱۴۰۱؛ گروه باران در نخستین گام از قرن جدید
نگاهی به حوزههای فعالیت گروه توسعه اقتصادی باران خاورمیانه
سال ۱۴۰۰ سال کلیدواژهٔ تحول در گروه باران بود. از بهروز شدن مأموریتهای هلدینگ تا تغییرات ترکیب هیئتمدیرهها و مدیران عامل، افزوده شدن خطوط کاری جدید و همهٔ تغییرات ریز و درشتی که نوید چشمانداز روشن و خوشیمنی برای هلدینگ بزرگ باران دارد. نیروهای زیادی در سال ۱۴۰۰ به سازمان باران پیوستند و تعداد همکاران خانوادهٔ بزرگ باران از ۳۸۰ نفر در ابتدای سال ۱۴۰۰ به ۴۸۰ نفر در پایان سال ۱۴۰۰ رسید.
سرمقاله
حرفهایی پراکنده از آوند، باران و ارتباطات برند
سال ۱۴۰۰ با همهٔ چالشهایش به پایان رسید. مجلهٔ آوند که سال ۱۳۹۹ با نگاه به ایجاد زمینهٔ گفتگوی درونسازمانی و داخلی در گروه باران تأسیس شد، در پایان آن سال خود را در قامت یک مجلهٔ سازمانی بازسازی کرد و این شماره، چهارمین شماره در این الگو است. تحریریهٔ آوند در فرمت جدید محتوایی تلاش میکرد حرفها و گفتگوها و نظرات پیرامون بحثهای تحول سازمانی در هلدینگ باران را از زبان مدیران و مشاوران سازمان، پیش روی مخاطب قرار دهد.
به درخشش ستاره
یادداشت مهندس حامد مقدسی، مدیرعامل شرکت ستاره
شرایط حاکم بر کسبوکارها همراه با ابرچالشهای موجود در فضای اقتصادی سال ۱۴۰۰، فراز و نشیبهای زیادی در برابر شرکتهایی که مانند شرکت ستاره متولی حوزهٔ فروش و بازاریابی گروههای بزرگ هستند، قرار داد و ما را در برابر این پرسش قرار داد که چگونه با سرمایهای که از تصویر برند در ذهن مشتریان میسازیم، افقی روشنتر برای سال آینده ترسیم کنیم.
تحقق یک آرمان
یادداشت مهندس سعید پاشایی، مدیرعامل شرکت «آرمان فروزان هشتم طوس»
شرکت آرمان به عنوان مالک پروژهٔ باران ۳ و در رأس هرم مأموریت تکمیل پروژه بود. مأموریتِ ابلاغشده، کوتاه ولی کاملا شفاف و واضح بود: «برج را به بهرهبرداری برسانید». در پس این مأموریت کوتاه، اهداف و کارهای بزرگ و زحمات زیادی نهفته بود. هدف، اتمام پروژه بود و همت جمعی نیز بر رسیدن به این هدف بود.
پروژهٔ باران ۳ نه تنها با پروژههای قبلی گروه باران تفاوتها و تمایزهای زیادی دارد، بلکه تمایز و تفاوت بسیار زیادی نیز با رقبای دیگری دارد که با تقلید از تفکر «سبک جدید زندگی»، سعی در شبیهسازی این مدل داشتند. تفاوت عمدهٔ این پروژه به نسبت پروژههای قبلی، تمرکز بر فضای سبز در درون و بیرون پروژه بود؛ به گونهای که به عنوان یک پروژهٔ سبزِ متمایز در سطح کشور و حتی منطقه مطرح گردد. حجم فضای سبز این پروژه به اندازهای است که به تعبیری میتوان گفت «باغی است رو به آسمان».
افقی برای توسعهٔ بیکران
یادداشت مهندس امیرحسین تیموری، مدیرعامل شرکت توسعه تجارت افق بیکران پارس
بارانهوم یک برنامهٔ استراتژیک دارد که به ما میگوید در سال ۱۴۰۱ باید در حوزهٔ سفارشیسازی واحدهای مسکونی پروژهٔ باران ۴، در حوزهٔ بازرگانی و در حوزهٔ خدمات چوب و دکوراسیون داخلی، وارد بازار شویم.
چشمانداز ما در سال ۱۴۰۱ این است که در تناسب با پیشرفت پروژهٔ باران ۴ و با نگاهی رو به جلو و خوشبینانه، با مالکین واحدهای این پروژه وارد عقد قرارداد شویم و حوزهٔ خدمات سفارشیسازی را در این پروژه استارت بزنیم. این چشمانداز بر پایهٔ راهاندازی شوروم متریال و تنظیم و تصویب ساختار عملیاتی و اجراییِ سفارشیسازی در هتلبرج باران ۴ میتواند خودش را به واقعیت نزدیک کند.
آغازِ راهِ معدن
یادداشت مهندس اردشیر آذریمتین، مدیرعامل شرکت پیشگامتوسعهمعدنیوصنعتیباران
چشم انداز طراحی شده برای شرکت توسعه معدنی و صنعتی باران عبارت است از: «موفقیت در عرصهٔ معدن و صنایع معدنی و خلق ارزشهای پایدار و حضور در جمع تولیدکنندگان معدنی و صنعتی مطرح کشور در بخش خصوصی».
در این راستا شرکت توسعهٔ معدنی و صنعتی باران در نظر دارد با بهبود مستمر قابلیتهای تخصصی و حرفهای خود در عرصهٔ معدن و صنایع معدنی، به دنبال خلق ارزش برای ذینفعان و تبدیل شدن به یکی از داراییهای افتخارآمیز گروه توسعه اقتصادی باران خاورمیانه در افق چشمانداز برنامهٔ راهبردی خود باشد.
روایت باران در سال ۱۴۰۰
تحول استراتژیک به سبک باران
سال ۱۴۰۰، سالی سخت و شیرین برای گروه باران بود. سالی همراه با ماجراهای کرونا و ادامهٔ تلاشها برای حفظ ایمنی و سلامت تمام پرسنل سازمان. تلاش فراگیر در کل سازمان باران برای اتمام پروژهٔ هتلبرج مسکونی باران ۳ در خیابان کوهسنگی؛ پروژهای که فاخرترین پروژهای است که گروه باران تاکنون انجام داده است. در سال ۱۴۰۰ اقداماتی جدی برای گام برداشتن در بازارهای خارج از شهر مشهد انجام شد. ۱۴۰۰ سالی پر از تغییرات بنیادین در ساختار سازمانی هلدینگ بود؛ تغییراتی که همچنان در میانهٔ آن هستیم. گامهایی جدی در حوزهٔ تحول استراتژیک در هلدینگ باران برداشته شد. در یادداشتها و گفتگوهای این شماره اشارات زیادی به این موضوع شده است. تغییراتی بنیادین در ساخت پروژههای گروه باران رخ داد و تحول اساسی در مدل فعالیت آفتاب و انتقال بخشی از وظایف این شرکت به شرکت آسمان انجام شد. این موضوع را در گفتگو با دکتر عندلیب و یادداشت دیگری به قلم خانم مهندس بهاره حصاری بررسی کردهایم.
تحول شگرف در مدیریت پروژههای باران
گفتگو با دکتر رضا عندلیب، مشاور هلدینگ در حوزهٔ ساخت
در شمارهٔ نوروزی سال گذشته گفتگویی با آقای دکتر عندلیب داشتیم. در آن گفتگو در مورد مسیر تحول در ساخت پروژههای آفتاب صحبت کردیم. آقای دکتر عندلیب در مقام مشاور عالی هلدینگ در حوزهٔ مهندسی و ساخت پروژههای گروه باران، به این نکته اشاره کردند که چه گامهایی در چند ماه آتی برداشته میشود و به تغییراتی در ساختارهای سازمانی و مدل اجرای پروژهها اشاره کردند.
این تحولات در نهایت مسیر پیچیدهتری در سال ۱۴۰۰ پیدا کرد و طولانیتر شد. همچنین حوزهٔ ساخت پروژههای گروه باران با یک تحول ساختاری مواجه شد و وظایف شرکتهای آفتاب و آسمان در دو حوزهٔ «مدیریت پیمان» و «مشاور و مدیریت طرح» تفکیک شد. در آخرین روزهای دی ماه ۱۴۰۰ دوباره از دکتر عندلیب درخواست کردیم با مجلهٔ سازمانی آوند گفتگو کنند و برای مخاطبین توضیح دهند که چه اتفاقاتی در این مسیر افتاد که هلدینگ باران به این تصمیمات رسید؟
راهبرد سرمایههای انسانی باران
در گفتگو با دکتر مجتبی هاشمیان، مدیر سرمایهٔ انسانی هلدینگ باران
وجاهت و اعتباری که باران به مدد هوشمندی و فرصتشناسیِ مدیریتی و توانمندیِ نیروی کار دانشی، حول برند خود کسب نموده است، وجه ممیزهٔ برجستهای را رقم زده که قیاسپذیری شرکتهای دیگر را با آن دشوار میسازد. هرچند توجه به پیوست انسانی و دانشیِ این وجه ممیزه، هر گاه نادیده انگاشته شود، این خطر بالقوه را نیز به دنبال خواهد داشت که در دراز مدت، از این اعتبار اندوختهشدهٔ با ارزش نیز، به مرور فاصله بگیریم.
باران امروز یک برند معیار است
گفتگو با مهندس مهران متبسم، مدیر پروژه باران ۳
یک برنامهٔ اجرایی زمانی محقق میشود که بر اساس فرضیات و ظرفیتهای دقیق و واقعیِ پروژه تدوین شده و کلیهٔ پیشنیازهای فعالیتهای آن، بهموقع تأمین و رفع گردد. در این خصوص فشار پیشبرنده به پیمانکاران و عوامل اجرایی زمانی نتیجه میدهد که پیشنیازها و مایلستونهای مربوطه در حوزههای مختلف (شامل حوزههای فنی، نقشهها و مدارک، حقوقی، قراردادها و مجوزها، تدارک و تجهیز، فضای کار و مصالح، مالی، تأمین اعتبار و تهاتر) همگی بدون معارض در اختیار دستگاه اجرایی قرار گیرند. برای این منظور، ارتباط و تعامل با سایر بخشهای سازمان طبق فرایندهای تعریفشده، امری حیاتی و از مهمترین دغدغههای من در پروژه است.
نگاه استراتژیک گروه باران در تهران
یادداشت مهندس رضا ایزدی، مدیر و مشاور توسعهٔ کسب و کار هلدینگ باران در تهران
نقاط قوت گروه باران در مقابل رقبا در چند حوزه قابل بررسی است. مدیریت فروش و بازاریابی، مدیریت خدمات بهرهبرداری، ساختار و نظم شرکتی، از نقاط قوت گروه باران در مقابل رقبا محسوب میگردد. همچنین بهرهگیری از نخبگان صنعت ساختمان، مشاوران و مدیران با تجربهٔ مالی، از دیگر مزیتهای باران است. در تهران کمتر شرکتی به فکر ارایهٔ خدمات بهرهبرداری و ایجاد سبک زندگی افتاده است. سازندهها عموما برای ارایهٔ اینگونه خدمات از ساختار شرکتی بهره نگرفته و عموما Outsource میکنند.
سازمانی دیگر و آدمی نو
شایستگیهای حیاتی سرمایههای انسانی در مسیر رشد هلدینگ
سلمان سفیدچیان (مشاور سرمایه انسانی گروه باران) / باران؛ هویتی که برای همراهانش، سبکِ زندگی ساخته است و از رهگذرِ «ساختن برای دیگران»، بالیده است، در یکی از دشوارترین بزنگاههای زندگیاش قرار گرفته است. امروز، غیر از دغدغهٔ دیروز، باید دلنگرانِ ساختنِ خودش برای عرصهای هیجانانگیز و بزرگتر باشد. انسانها، آگاهانه یا ناآگاهانه، هر روزشان در جهت مثبت یا منفی، نسبت به دیروزشان تغییر میکند، امّا فلاسفه و روانشناسان معتقدند برخی از تغییرها، چنان بنیادی و عمیقاند که میتوانند در هستیِ انسان، گُسستهای پُرنشدنی ایجاد کنند. «نقاطِ عطف»ی مانند بلوغ، ورود به دانشگاه، ازدواج، شاغل شدن، میانسالی، بازنشستگی، و ازکارافتادگی؛ میتوانند پلهای برای پرواز شوند و یا پرتگاهی برای سقوط.
«مدلسازی اطلاعات ساختمان» (BIM) در گروه باران
مهندس محمدرضا گلچیان | مسئول واحد BIM در شرکت آفتاب
با توجه به تجربهٔ سالهای اخیر در پروژههای بزرگ که با سیستم بیم انجام شده، حمایت مدیران محترم سازمان باران، ثبات نسبی سازمان از لحاظ نیروی انسانی و فرهنگسازی، به نظر میرسد زمان پیادهسازی بیم در سطح سازمان فرارسیده است. در همین راستا واحدی تحت عنوان BIM با پیشنهاد مدیریت محترم در ساختار شرکت «آفتاب» شکل گرفت که متولی پیادهسازی بیم در سطح سازمان خواهد بود. این واحد سعی خواهد کرد با شناخت و درک چالشهای موجود، رویکردهای مناسب را در مواجهه با آنها اتخاذ کند.
لوکس یا باران
جستاری در استراتژی لوکسگرایی و نسبت آن با گذشته و حالِ برند باران
رضا نوریانی (مدیر تبلیغات گروه باران) / احتمالا هر کدام از ما تاکنون با این پرسش مواجه شدهایم که گروه باران چه چیزی به مشتری ارائه میدهد؟ آیا ما فروشندهٔ «سبک زندگی باران» هستیم و این مفهوم، یک کالا یا خدمات لوکس تلقی میشود؟ اگر اینگونه است، چه نسبتی بین گذشته، حال و آیندهء برند با مفاهیم مطرح در استراتژی لوکسگرایی برقرار است؟ اینها پرسشهایی مهم هستند. حتی اگر این جستار ناتوان از پاسخگویی به آن باشد، دست کم، تقاضایی است از بنیانگذاران، مدیران و سرمایههای انسانی گروه، تا یک بار برای همیشه به آن پاسخ دهند و در رهیافت به یک نگرشِ مشترک، همداستان شوند.
بررسی چشمانداز اقتصادی ایران در افق سال ۱۴۰۱
نشست آموزشی مدیران هلدینگ باران با دکتر حسین عبده تبریزی، دبیرکل سابق بورس
در ادامهٔ سلسله نشستهای آموزشی مدیران ارشد گروه باران که با همت واحد سرمایهٔ انسانی گروه باران برگزار شد، در تاریخ یکشنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰، یکی دیگر از این نشستها در محل دفتر کوثر و در قالب یک جلسهٔ دو ساعته برگزار شد. در این نشست که با عنوانِ «بررسی چشمانداز اقتصاد ایران در افق سال ۱۴۰۱ با تأکید بر صنعت ساختمان و بازار سرمایه» برگزار شد، دکتر حسین عبده تبریزی به ایراد سخنانی پیرامون موضوع محوری این نشست پرداخت و برآوردهای کارشناسی خود را از آتیهٔ پیشروی اقتصاد ایران در سال پیش رو ارائه کرد.
تصمیمسازی استراتژیک در هلدینگها
یادداشت مدیرعامل شرکت ستاره؛ مروری بر ۱۴۰۰ و نگاه به چشمانداز ۱۴۰۱
خلق ارزشِ بالا، آرزوی هر شرکتی است، اما تعداد بسیار کمی از شرکتها میتوانند به این آرزو دست یابند و از آن بدتر اینکه تعداد بسیار کمتری از شرکتها میتوانند روند خلق ارزش را به صورتی مستمر و پایدار حفظ نمایند. خلق ارزش پایدار در بلندمدت در شرکتهای چندکسبوکاره، مسألهای غامضتر از خلق ارزش در شرکتهای تککسبوکاره بوده و مستلزم انتخابهای استراتژیک پیچیدهتری است.
دکتر عطاءاله هرندی، استاد مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران، به درخواست مجلهٔ آوند این مقاله را نوشتند و موضوعات کلیدی تصمیمگیری استراتژیک را بررسی کردند.
کارت امتیازی متوازن
و کارکرد آن در گروه باران
این یادداشت برای آشنایی اولیه با این مدل برنامهریزی استراتژیک است. مدلی که حرفهایی از آن این روزها در سازمان باران میشنویم و احتمالا در سال آتی به طور جدیتری در سطح هلدینگ و شرکتها مطرح شود. بعد از پیادهسازی نقشههای استراتژیک شرکتهای زیرمجموعهٔ هلدینگ باران، شرکتها میتوانند برنامههای عملیاتیشان را مبتنی بر چهار سطح مطرح شده در مدل «کارت امتیازی متوازن» ارایه دهند.
متاورس و تأثیر آن در صنعت ساخت و معماری
متاورس جایی است که در آن هر چیزی که تصور کنیم می تواند وجود داشته باشد
در این یادداشت بهطور خلاصه به این موضوع میپردازیم که متاورس چیست، چه کسی آن را میسازد و مهمتر از همه اینکه چرا متاورس برای معماران اهمیت دارد و معماران و ساختمانسازان چگونه میتوانند نقش مهمی در اقتصاد دیجیتالی آیندهٔ صنعت ساختمان داشته باشند؟ پاسخ، به ماجرای تغییر نام فیسبوک و هدف مارک زاکربرگ از این تغییر مربوط میشود. زاکربرگ با تغییر نام شرکت فیسبوک، روی پلتفرم جدیدی به نام متاورس متمرکز شده که تلفیقی از واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت افزوده (Augmented Reality) است. قطعاً «متاورس» داغترین و بهروزترین کلمه در صحنهٔ فناوری است که همهٔ صنایع را با خود همراه خواهد کرد. صنعت ساختمانسازی و معماری نیز برای بقا باید با تکنولوژیهای روز دنیا همراه گردد.
قابهای بارانی
قابهایی از خانوادهٔ بزرگ باران
در آخرین ماههای سال ۱۴۰۰ و با همت روابط عمومی گروه باران و بر اساس هماهنگیهایی که با شرکتهای مختلف زیرمجموعهٔ هلدینگ باران انجام گرفت، تصاویر تیمی از ساختار ستادی هلدینگ و تیمهای شرکتهای زیرمجموعه (آسمان، آرمان، ستاره، آفتاب، سایه، بارانهوم) تهیه شد.
این قابهای زیبا و خانوادگی سازمانی، در شمارهٔ نوروزی مجلهٔ چاپ منتشر شدند.
بارانگپ!
سراغ همکاران باران رفتیم و چند سؤال یکسان را از آنها پرسیدیم:
۱. کدوم یکی برای شما مهمتره؟ فرهنگ سازمانی یا میزان حقوق دریافتی؟
۲. دوست دارید توی محیط کار به اسم کوچیک صداتون بزنن یا فامیل؟
۳. به نظرتون مهمترین ویژگی یک مدیر خوب چیه؟
۴. بهترین اتفاقی که سال گذشته براتون افتاد چی بود؟
۵. بهترین فیلم/کتاب/سریال/پادکستی که در سال ۱۴۰۰ دیدی و خوندی رو معرفی کن.
۶. قهوه یا چای؟ با کدام صمیمیتر هستی؟!
مالی باران در قُرُق بانوان!
بانوانی که سکانداران واحدهای مالی در شرکتهای مختلف گروه باران هستند
۱۵ آذرماه ۱۴۰۰ مراسم روز حسابدار با حضور مدیران و کارشناسان مالی شرکتهای مختلف هلدینگ باران در پنتهاوس هتلبرج مسکونی باران ۳ برگزار شد و عکسی به یادگاری گرفته شد. دیدن این عکس و مشاهدهٔ حضور بانوان در مسئولیتهای مدیریتی و کارشناسی در واحدهای مالی هلدینگ باران، بهانهای برای نگارش این یادداشت شد.
کارتون
کارتونهایی با نگاه به سازمان استراتژیک!
نگاهی به موضوعات مرتبط با تحول سازمانی و استراتژی در سازمان؛
با اشاراتی طنازانه از جمعی از کارتونیستهای خوشذوق و استراتژیفهم دنیا؛
بدون اینکه قصد و نیتی در پشت آنها در تحریریهٔ مجله داشته باشیم!
و خواندنیهای دیگری در این شماره، از هلدینگ باران و روایتهای بارانی.
آوند در سال ۱۴۰۰ در ۴ شماره در قالب فصلنامه منتشر شد و در منظر نگاه و خوانش مخاطبانش قرار گرفت.