اخبار سرمایه‌های انسانی گروه باران

جلسهٔ آنلاین با مهندس بهاره علیپور، عضو گروه مشاورهٔ مدیریت بوستون آمریکا

متدهای روز دنیا در حوزهٔ مشاورهٔ مدیریتی هلدینگ

نکات برگزیده مطلب
  • دکتر بهاره علیپور، دوران تحصیل را در دبیرستان فرزانگان (تیزهوشان) گذراند، از دانشگاه صنعتی شریف مدرک مهندسی گرفت و برای ادامهٔ تحصیل به ایالات متحده رفت. از دانشگاه هاروارد آمریکا مدرک MBA را از Harvard Business School دریافت کرد و سپس به عنوان مشاور در گروه BCG مشغول به کار شد. او در حال حاضر ساکن سیاتل است و در شرکت مشهور مشاورهٔ مدیریتی بوستون (BCG) به سازمان‌ها خدمات مشاوره‌ای در حوزهٔ مدیریت استراتژیک ارایه می‌کند.
  • گروه مشاورهٔ بوستون (The Boston Consulting Group) شرکت مشاور مدیریت آمریکایی است که دارای ۸۱ دفتر ارایهٔ برنامه‌ریزی راهبردی و خدمات مشاورهٔ مدیریت در ۴۵ کشور می‌باشد. این شرکت در حال حاضر به‌عنوان یکی از سه شرکت بزرگ مشاوره در جهان شناخته می‌شود که خدماتش را به شرکت‌های خصوصی، عمومی و دولتی ارایه می‌کند.
  • دانشکده کسب‌وکار هاروارد، برترین دانشکده کسب‌وکار جهان است که علاوه بر رشته‌های اصلی خود، برنامه‌های تحصیلی MBA و دوره‌های آموزشی آنلاین نیز ارائه می‌کند. دانشکده کسب‌وکار هاروارد (HBS) در کنار دانشکده‌های کسب‌وکار بوث، اسلون، کلاگ، استنفورد، وارتون و کلمبیا، گروه مراکز عالی نخبگان مدیریت (M7) را تشکیل داده‌اند.

هشتم خردادماه ۱۴۰۰، نشستی مجازی با حضور مهندس حامد مقدسی (مدیرعامل شرکت ستاره)، دکتر سید مجتبی هاشمیان (مدیر سرمایهٔ انسانی گروه باران) و سرکار خانم مهندس بهاره علیپور (از گروه مشاوره مدیریت بوستون ایالات متحدهٔ آمریکا) برگزار شد. 

موضوع محوری این نشست آنلاین، بحث و تبادل نظر پیرامون چالش‌های مدیریتی، از جمله متدهای روزآمد مشاورهٔ مدیریت در آمریکا و گروه مشاورهٔ مدیریت بوستون بود.

در ابتدای جلسه دکتر هاشمیان هدف از برگزاری چنین نشست‌هایی را تبادل ایده‌ها و کسب تجربیات جهانی برای ارتقای فهم امروزی از مسائل پیچیدهٔ سازمانی عنوان کرد و اعلام کرد واحد مدیریت سرمایهٔ انسانی گروه باران، درصدد ترتیب دادن برنامه‌های آموزشی و پنل‌های انتقال تجربهٔ موضوعی و مدیریتی با همین هدف است. 

مهندس مقدسی به بیان پیشینه‌ای از گروه باران و مسائل دوران تحول مدیریتی آن پرداخت. 

تفکیک مسئلهٔ مالکیت از مدیریت، تلاش برای ساختاردهی منظم به ارکان مجموعه، عدم توازن در رویکردهای مدیریتی نسبت به شئون مختلف کارکردی سازمان در ارکان مختلفِ مالی و حسابداری، بازاریابی، مدیریت سرمایهٔ انسانی و امور عملیات، از جمله فرصت‌ها و تهدیدهای دورانِ گذار به این نظم جدید در مقطع زمانی کنونی است که توسط مدیرعامل شرکت ستاره مورد اشاره قرار گرفت.

در ادامهٔ نشست، خانم علیپور ضمن ابراز دیدگاه مثبت خود نسبت به جایگاه جدی مسائل انسانی در سازمان باران، خاطرنشان کرد که این موضوع حتی در بعضی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی آمریکا، چالش‌برانگیز و مورد بی‌توجهی است؛ از جمله کمپانی مایکروسافت که درگیر مسائلی مانند طراحی تدابیر لازم به‌منظور غلبه بر مقاومت مدیران و کارکنان برای ورود به مسائل آموزشی است.

او ضمن اشاره به این که در گروه مشاورهٔ بوستون، چارچوب‌های مشخصی برای برنامه‌های تحول[۱] سازمانی وجود دارد، به سبک‌های مشاورهٔ مدیریتی رایج در این گروه پرداخت؛ از جمله این‌که گروه مشاورهٔ بوستون برای کمپانی‌هایی که اولین تجربهٔ دریافت خدمات مشاوره‌ای خود را کسب می‌کنند، یا پروژه‌هایی که چالش‌برانگیزی آن‌ها مستلزم اعتمادسازی بیشتر برای ذی‌نفع مقابل است، اقدام به عقد قرارداد روی شاخص‌های کلیدی عملکرد[۲] در بنگاه  می‌کند و سپس مداخلات درگیرکننده‌تری را رقم می‌زند. همچنین برخلاف سبک رایج مشاورهٔ مدیریتی در ایران که مشاور در قامت یک راهنمای کلان و مرشد ایفای نقش می‌کند، سبک مشاورهٔ غالب در آمریکا، موضوعی، مسئله‌مدار و پروژه‌محوری است.

خانم مهندس علیپور در همین راستا افزود: گاه پروژه‌های مشاوره به‌صورت کوتاه‌مدت (در حد چهار هفته) انجام می‌شود. در این موقعیت، مشاوران به شکل عملیاتی و میدانی در فضای شرکتِ طرف قرارداد حاضر شده، سطح وسیعی از داده‌های حاصل از مشاهده، مدارک، مستندات سازمانی، مصاحبه با ذی‌نفعان کلیدی و تجزیه و تحلیل‌های پیرامونی را جمع‌آوری کرده و در قالب کارگاهی آموزشی، ضمن به چالش کشیدن مفروضات و نگاه‌های بستهٔ مدیران، تلاش می‌کنند تا از طریق مباحثه، نگاهی از بیرون[۳] به مسائل سازمانی داشته باشند و در فرآیند تصمیم‌سازی ایفای نقش کنند. 

در واقع در این سبک، فصل مشترکی بین مشاوره، آموزش و فرایند تصمیم‌سازیِ اجرایی اتفاق می‌افتد که در شکل‌های سنتیِ مشاوره قابل مشاهده نیست.


بعد از صحبت‌های پایانی مدیران گروه باران، خانم بهاره علیپور ابراز تمایل کرد تا در پنل‌های موضوعی دیگری حول موضوعات تحول سازمانی و مسائل مشاورهٔ مدیریت در سازمان، به ارایهٔ تجارب خود در گروه مشاورهٔ بوستون بپردازد.

 

پانویس:

[1] Transformation

[2] Key Performance Indicators (KPI)

[3] Outside the Box

دکمه بازگشت به بالا