اخبار مسؤولیت اجتماعی باران

چو باران که بر همه بارَد

گزارشی مختصر از فعالیت‌های گروه باران در حوزهٔ مسئولیت اجتماعی؛ با نشان #به_هوای_هم

حوزهٔ مسئولیت اجتماعی سازمان (Corporate Social Responsibility) که به اختصار CSR نامیده می‌شود، یکی از اصطلاحات مهم سازمانی است که به تازگی بسیار شنیده و به آن پرداخته می‌شود. این حوزه در کنار اخلاق کسب‌و‌کار عنوان شده و از این جهت مورد توجه سازمان‌ها قرار گرفته است؛ به اندازه‌ای که اگر سازمانی به این حوزه بپردازد، اخلاق‌مدار است و در غیر این‌صورت، به بی‌اخلاقی سازمانی متهم می‌شود. 

این اخلاق اجتماعی در سه سطح مورد توجه قرار می‌گیرد: 

در سطح اول «مسئولیت اجتماعیِ اقتصادی» مد نظر است که مشخصا برای هر سازمان حیاتی و مورد توجه است. چنانچه سازمانی در گرداندن چرخهٔ اقتصادی سهیم نباشد، پس وجودش چه اهمیتی دارد؟

در سطح دوم به «رعایت قوانین اجتماعی» پرداخته می‌شود. همان قوانین وضع‌شده توسط قانون‌گذاران کشور که هر سازمانی ملزم به رعایت آن‌هاست. به عنوان مثال، پرداخت پایهٔ حقوق مصوب به کارکنان، یکی از قانون‌هایی است که سازمان‌ها ملزم به رعایتش هستند.

در سطح سوم نیز به «رعایت اخلاق» می‌پردازد. به عبارتی سازمان‌ها گذشته از دو الزام دیگری که دارند، تلاش می‌کنند اصول اخلاقی مربوط به جامعه را نیز مد نظر قرار داده و آن‌ها را رعایت کنند. پیشِ چشم‌ترین مثالی که می‌توان برای این سطح از مسئولیت‌های اجتماعی زد، کمک به مؤسسات خیریه و شرکت در برنامه‌های خیرخواهانه است. همچنین می‌توان این سطح را مهم‌ترین بخش از برندسازی یک سازمان دانست و هرچه یک سازمان در این حوزه فعال‌تر باشد و نقش بهتری ایفا کند، در ثبت ذهنیت مثبت از برند خود در ذهن مخاطبان، موفق‌تر خواهد بود.

باران نیز مانند هر سازمان دیگری، به این بخش از مسئولیت‌های اجتماعی خود توجه داشته و در سالی که گذشت، گام‌هایی در حد توان، در این مسیر برداشته است. هرچند شیوع کرونا به خودیِ خود یک عامل بازدارنده در انجام فعالیت‌های گروهی و جمعی بود و اتفاقا تأثیرش را بر فعالیت‌های دیگرمان گذاشته بود، اما اهمیت حضور در حوزهٔ مسئولیت اجتماعی، دقیقا در بازهٔ شیوع کرونا بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شد. 

گروه باران خود را معاف از انجام این مسئولیت‌ها ندانست و فعالیت‌هایش در این حوزه را با کلیدواژهٔ محوریِ #به_هوای_هم پی گرفت. می‌توان گفت سال ۱۳۹۹ سال قدم گذاشتن جدی گروه باران در حوزهٔ مسئولیت‌های اجتماعی با نگاه به موضوعات حمایت‌گری اجتماعی بود و تلاش کرد در حد توان در این مسیر قدم بردارد و اقدامات مثبتی انجام دهد.

در ادامه شرح مختصری از فعالیت‌های گروه باران در حوزهٔ مسئولیت اجتماعی را در سالی که گذشت مرور می‌کنیم.

آخرین روزهای اسفند ۱۳۹۸ – توزیع بسته معیشتی

همان موقع‌ها بود که کرونا بار و بندیلش را در ایران پهن می‌کرد و و به اندازهٔ کافی در بین مردم شهرهای مختلف ایران پخش شده بود و کسب‌وکارهای زیادی تعطیل شدند. در اولین مواجهه با بحران کرونا، بسیاری از مردم منبع درآمدی‌شان را از دست دادند و چه زمانی الزام‌آورتر از این، برای توزیع بسته‌های معیشتی بین خانواده‌های کم درآمد شهر؟

فروردین ۱۳۹۹ – ادامهٔ روند توزیع بسته‌های معیشتی

بهار آمد و شکوفه‌ها باز شدند، اما حال دل‌مان بِه نشد! چرا که هنوز کرونا بود و هنوز مشاغل زیادی در تعطیلی به سر می‌بردند و هنوز خانواده‌هایی بودند که در تأمین مایحتاج زندگی، ناتوان باشند.

 

مهر ۱۳۹۹ – کمک‌هزینهٔ خرید تبلت برای کودکان بنیاد کودک

یکی از مشکلاتی که کرونا با خودش آورد، جز تعطیلی کسب‌وکارها، تعطیلی مدارس بود. البته مدارس کاملا تعطیل نشدند، بلکه شیوهٔ آموزشی آن‌ها از حضوری به آموزش مجازی تغییر یافت. به همین دلیل دانش‌آموزان برای دسترسی به اینترنت و نصب اپلیکیشن، نیاز به گوشی‌های هوشمند داشتند. گروه باران در همراهی با بنیاد کودک که وظیفهٔ پیگیری آموزش کودکان کم‌برخوردار ایران‌زمین را مسؤولیت خود می‌داند، برای تهیه و خریداری تبلت پا پیش گذاشت.

 

مهر ۱۳۹۹ – مهر بارانی و توزیع بسته‌های لوازم‌التحریر

هرچند مدرسه‌ها تعطیل شدند و معلم و همکلاسی‌ها به اپلیکیشن شاد مهاجرت کردند؛ اما لوازم‌التحریر، همچنان ضروری‌ترین کالا در سبد نیازمندی‌های دانش‌آموزان بود که باید تأمین میشد. گروه باران به جز تأمین هزینهٔ خرید تبلت، این بستهٔ حیاتی برای آموزش را از یاد نبرده بود و در همان ماه، به خرید و توزیع بسته‌های لوازم‌التحریر اقدام کرد.

 

دی ۱۳۹۹ – توزیع بسته‌های تبریک شب یلدا برای کادر قهرمان درمان شهر و بسته‌های معیشتی

سالی که گذشت، سال کرونا بود. موضوعی که تمام اقشار جامعه را درگیر کرده بود و بیشترین درگیری را با کادر درمان داشت. گروهی که از جان خود گذشته بودند تا جلوی پیش‌تازی این ویروس را بگیرند. گروه باران، با همراهی آجیل برادران حسینی و بنیاد لبخند کودک، شب یلدا را بهانه کرد تا فداکاری این قهرمانان را پاس دارد و از زحمات‌شان قدردانی کند.

همزمان نیز به توزیع بسته‌های معیشتی بین خانواده‌های نیازمند پرداخت تا تعداد بیشتری از مردم جامعه، شب یلدا را جشن بگیرند و دل‌هایشان گرم باشد.

دکمه بازگشت به بالا